Dorpstraat 53 6122 CE Buchten 046 850 4488 info@hoeskamer.nl 24/7
banner1.jpeg

Over uitvaartzorg

Als uitvaartverzorgers ervaren we regelmatig dat nabestaanden worstelen met talrijke vragen over hoe ze na het overlijden van hun geliefde het afscheid invulling gaan geven. Als we voor de eerste keer contact hebben, zijn nabestaanden vaak al bezig met de muziek voor de kerk of de foto’s voor in het crematorium. Daarbij realiseren mensen zich vaak niet dat er eerst tal van andere zaken geregeld moeten worden. Niet vreemd natuurlijk. De meeste nabestaanden hebben geen ervaring met het regelen van een uitvaart. Daarom deze verhalen om u mee te nemen in de verschillende aspecten van een uitvaart.

Mag ik een offerte van u? 

Nee, wel een kostenbegroting …

“Ik had graag een offerte voor een crematie met een afscheid in besloten kring en aansluitend een koffietafel voor 45 personen”. Met enige regelmaat ontvangen wij mailtjes en telefoontjes van deze strekking. Onder de tijdsdruk van een (naderend) overlijden doen nabestaanden een belrondje bij uitvaartverzorgers in de regio. Begrijpelijk en verstandig, want een uitvaart is een behoorlijke kostenpost. Tarieven vergelijken kan dan nuttig zijn. Ik hoop dan altijd dat mensen mijn antwoord begrijpen….nee u krijgt geen offerte.

Het is onmogelijk om een juiste en gedetailleerde prijs te geven bij zo’n algemene vraag. U krijgt dan alleen zicht op de op het eerste oog goedkoopste uitvaartverzorger voor een niet volledige  vraag. Zodra nabestaanden aan tafel zitten, blijken de wensen rondom het afscheid toch vaak uitgebreider dan aanvankelijk gedacht. Er komen kostenaspecten bij waar niet naar geïnformeerd is, maar die wel noodzakelijk zijn. Of er worden forse meerprijzen in rekening gebracht omdat de goedkoopste basisuitvoering toch niet voldoet aan de verwachting. Zo gaat een prijsvergelijking toch weer mank en blijkt de aanvankelijk goedkoopste partij veel duurder te zijn. 

In de eenvoudige vraag zoals hierboven genoemd zitten tientallen variabelen.  Welk crematorium, hoelang duurt het afscheid, waaruit bestaan de consumpties, wie begeleidt de familie op de dag van het afscheid, wie is de spreker bij het afscheid, wie helpt de familie met foto’s en muziek? Voor ons en wellicht ook voor u is het vanzelfsprekend dat u op de dag van het afscheid wordt bijgestaan door een uitvaartleider, maar wist u dat  internetaanbieders van budgetuitvaarten de kosten van de dienstverlening van de uitvaartverzorger in het crematorium niet in hun basistarief hebben meegerekend? Dat betekent dus dat, als u de uitvaartleider niet als extra kostenpost bijboekt, u er in het crematorium helemaal alleen voor staat.  

Iets dat bij veel mensen ook onbekend is, is dat de mogelijkheden en bijhorende tarieven per crematorium verschillen. Zo is het in sommige crematoria in onze regio mogelijk diensten korter dan een uur te boeken. Uiteraard zijn de kosten dan ook lager. De tarieven van een koffietafel zijn altijd variabel afhankelijk van de samenstelling en de locatie. Maar ook andere relevante elementen zijn niet in bovenstaande offerteaanvraag meegenomen. Denk aan het verblijf van de overledene, wel of niet opbaren, wensen ten aanzien van de laatste verzorging, wel of geen hulp bij het invullen van een afscheidsbijeenkomst, drukwerk, vervoer, ..… In onze visie is iedere uitvaart uniek en zijn er teveel variabelen om bij een algemene offertevraag een algemene prijs te noemen. 

Wij zien het als onze plicht om nabestaanden te beschermen tegen ondoorzichtige vergelijkingspraktijken…. die van de bekende appels en peren.  Dus nee, u ontvangt geen offerte maar wel een kostenbegroting. Een helder en eerlijk kostenoverzicht gemaakt op basis van volledige uitvaartwensen die we inventariseren en verkennen in een persoonlijk gesprek. En uiteraard is dit gesprek kostenloos, net als een offerte.

Wat nabestaanden over ons zeggen

Als houder van het kwaliteitskeurmerk uitvaartzorg, vragen wij nabestaanden naar hun tevredenheid over onze dienstverlening. Wij zijn er enorm trots op dat nabestaanden onze dienstverlening waarderen met een 9,6.
Een paar citaten van nabestaanden uit ons klanttevredenheidsonderzoek:

Wat nabestaanden over ons zeggen

Als houder van het kwaliteitskeurmerk uitvaartzorg, vragen wij nabestaanden naar hun tevredenheid over onze dienstverlening. Wij zijn er enorm trots op dat nabestaanden onze dienstverlening waarderen met een 9,6.
Een paar citaten van nabestaanden uit ons klanttevredenheidsonderzoek:

Afscheidshuis de Hoeskamer

...een plek in de voormalige gemeente Born waar nabestaanden in een warme, intieme en huiselijke sfeer afscheid kunnen nemen van hun overleden dierbaren”

De Hoeskamer is een initiatief van Golsteijn en Kempkens Uitvaartzorg V.O.F.

Ons adres